Bokens omslag i miniatyr

Köp hos StudentlitteraturLänken öppnas i nytt fönster

Köp hos BokusLänken öppnas i nytt fönster

I  N  N  E  H  Å  L  L


Bokens startsida < Bokens innehåll

Användarcentrerad systemdesign

Bokens innehåll

 

Kapitel 1 av boken finns att hämta hem som exempel.

"Problem eller möjligheter", kapitel 1 i boken. (PDF 414 Kb)

Innehållsförteckning


Förord av Bengt Sandblad   9
Författarnas förord   11

Del 1  Användbar IT
1  Problem eller möjligheter   19
Kostnader för dåliga datorstöd   20
Problem i IT-utvecklingsprojekt   21
Organiserad eller oorganiserad användbarhet i systemutvecklingsarbete   23
Användarmedverkan i systemutvecklingsprocessen   28
En värdegrund för användarcentrerad systemdesign   29
Process framför produkt   30
Teknikfokus kontra användarfokus   30
Gammal eller ny teknik   31
Principer för användarcentrerad systemdesign   32
Övningsuppgifter   37
2  Människa-datorinteraktion   39
Diskussion om MDI   42
Olika syn på MDI   44
MDI som ett hantverk   45
MDI som kognitionsvetenskap   45
MDI som ett tekniskt tillämpningsområde   46
MDI som ett stöd till systemutvecklingen   47
Talang, teori och process   48
Källor till mer information om MDI   49
Litteratur   49
Organisationer, länkar och konferenser   52
3  Användbarhet   55
En enhetlig terminologi   57
Användarvänlighet   57
Upplevelsebaserad utveckling   58
Beställarkompetens   58
Användbarhet enligt ISO 9241-11   61
Användbarheten i konkreta termer   65
Användbarhetsmål/-krav   72
Hjälpmedel för att uppnå användbarhet: Riktlinjer och Style Guides   74
Arbetsmiljöaspekter   79
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om arbete vid bildskärm.   79
Kognitiva arbetsmiljöproblem   81
Åtgärder för att minska kognitiva arbetsmiljöproblem   84
Relationen arbetsmiljö och systemutveckling   85
Tillgänglighet och design för användare med särskilda behov   86
Kognition, beslutsfattande och modeller   89
MMSO-modellen   90
Övningsuppgifter   98	
Del 2  Användarcentrering och systemutveckling
4  Användarcentrerad systemdesign   101
Användarcentrerad design enligt ISO   105
Design för användbarhet   107
Användarcentrerad systemdesign – definition och nyckelprinciper   109
Användarcentrerad design – ett historiskt perspektiv   114
User Centered Systems Design   115
Modellbaserad utveckling – GOMS och KLM   117
Direktmanipulering   119
Usability Engineering   121
UTOPIA – ett praktiskt exempel på deltagande design   123
Kontextbaserad design   126
Användarstudier   128
Teoretisera om användare   129
Reflektera med användare   129
Socioteknisk design   130
Sammanfattning   130
Övningsuppgifter   131
5  Systemutvecklingsprocessen – från vattenfallsmodellen till iterativ utveckling   133
Forskning om systemutvecklingsmodeller och processer   133
System- eller mjukvaruutveckling   135
Process, modell eller metod   135
Systemutvecklingsmodellen i ett historiskt perspektiv   137
Koda-och-fixa-modellen   137
Den stegvisa modellen   138
Vattenfallsmodellen   139
Inkrementell utveckling.   141
Spiralmodellen   143
Iterativ utveckling   145
Den evolutionära utvecklingsmodellen   147
Systemutvecklingsmodellen och användarcentrering   148
Del 3  Utveckla för användbarhet
6  Användbarhetsdesign –  en process för att utveckla användbara system   153
Vad är användbarhetsdesign   154
En process för användbarhetsdesign   156
Kravanalys   159
Användbarhetsguide   161
Evolutionär utveckling – iterativ design   163
Införande   169
Generellt   170
Övningsuppgifter   171
7  Användbarhetsdesignern – en viktig roll i utvecklingsprocessen   173
Bakgrund   173
Definition av rollen   175
Användbarhetsdesignern i praktiken   178
Övningsuppgifter   181
8  Användarcentrerad systemdesign och kommersiella systemutvecklingsprocesser   183
Användarcentrering kan inte tas för givet   184
Rational Unified Process   187
RUP och prototyping   189
Dynamic Systems Development Method   190
DSDM och prototyping   192
The Usability Engineering Lifecycle   193
Kommersiella processers förhållande till användbarhet och användarcentrering   195
Användbarhetsdesign inom ramen för RUP   197
Användningsfall – hur bra är de egentligen   202
Några andra utvecklingsprocesser   209
Tänkbara problem vid införande av användarcentrering   212
Problem vid systemutvecklingsarbete   213
Övningsuppgifter   218
9  Några metodsteg i den användarcentrerade systemdesignen   219
Användar- och uppgiftsanalys   219
InformationsAnvändningsAnalys (IAA)   224
Vad görs i en IAA?   226
Hur görs en IAA?   227
Hur resultaten dokumenteras   232
Hur en IAA används   233
Scenarier och storyboard   233
Utformning och design   234
Estetisk design   241
Prototyping   242
Metoder för prototyping   243
Exempel på tillvägagångssätt vid prototyping   246
Kontextuell prototyping – placera utvecklarna närmare användarna   250
Användning av video som designstöd   253
Klassificering av användbarhetsmetoder enligt ISO   254
Metoder med direkt medverkan av användare   256
Metoder med indirekt medverkan av användare   256
Några vanliga utvärderingsmetoder   257
Expertutvärdering   257
Fältstudier   258
Scenariobaserad utvärdering   259
Gruppgranskning   260
Laboratorieutvärdering   260
Sammanfattande om utvärderingsmetoder   261
Övningsuppgifter   264
Del 4  Projektarbete och användardeltagande
10  Det användarcentrerade projektet   271
Projekt och projektstyrning   274
Projektets mål och syfte   275
Projektorganisationen   276
Bemanning av projekt   278
Projektplanering   279
Affärsnyttan av projektet   283
Projektets kontext   284
Projektuppföljning   284
Riskanalys   285
Projektgranskning   286
Ledarskapet i projekt   286
Användarmedverkan i utvecklingen   287
Riktlinjer för användarmedverkan   288
Riktlinjer för hantering av återkoppling från användarna   289
Riktlinjer för urval av användare   290
Urvalsfaktorer   291
Urvalsmetoder   293
Verksamhetsutveckling kontra systemutveckling   296
Olika utvecklingssammanhang   296
Integrerad design   298
Prototyping i verksamhetsutvecklingen   299
Visioner och framtidsscenarier   302
Att införa en ny systemutvecklingsprocess   304
Fallstudie: Införande av användarcentrerad systemdesign vid RSV   306
Definiera användarcentrerad systemdesign för organisationen   306
Modellera användarcentrerade processaktiviteter   307
Sammanfattande resultat och slutsatser   310
Övningsuppgifter   312
11  Sammanfattning och diskussion   313
Referenser   317
Index   329
Överst på sidan ↑