Datorarkitektur I hösten 2009
Här hittar du information om kursen Datorarkitektur I som ges under hösten 2009.
Kurskod | Hp | Läses av | Kursplan |
---|---|---|---|
1DT038 | 5.0 | IT | Kursplan |
- Lärare
- Kursansvarig lärare på kursen är Karl Marklund.
- Handledare på kursen är David Eklöv.
- Schema
- Schema för kursen finns i Time Edit.
- Ping Pong
- All hantering av kursen, inklusive inlämningsuppgifter och föreläsningsanteckningar mm kommer att skötas via Ping Pong.
- Behöver du hjälp med Ping Pong rekomenderas att du läser guiden hur du som student använder PingPong.
- UpUnet-S-konto
- Ett UpUnetS-konto är är en förutsättning för att kunna använda Ping Pong. Kontakta IT-stöd vid frågor om ditt UpUnet-S-konto. Du loggar in i PingPong med ditt UpUnet-S-konto.
- Registrering
- För att få tillgång till PingPong måste du vara registrerad på kursen.
Kursens mål och innehåll enligt kursplanen:
- Efter genomgången kurs ska studenterna ingående kunna beskriva funktionen hos och uppbyggnaden av en dators delar såsom dess styrenhet, primärminne, in- och ut-matningssystem och deltagarna ska kunna skriva enkla program i assemblerspråk.
Eller uttryck på ett annat sätt:
- I denna inledande datorarkitekturkurs förklarar vi ordentligt hur en dator fungerar. Efter genomgången kurs kan du i princip gå och köpa en säck transistorer, bygga en dator och programmera den. Den grundläggande förståelsen är till nytta och nöje för alla som kommer att arbeta med datorer. Läs mer...
Kursliteratur
Computer Organization and Design - The Hardware/Software Interface av David A. Patterson och John L. Hennessy.
4e upplagan | 3e och omarbetade upplagan | 3e upplagan |
---|---|---|
Har du möjlighet att välja så passa på att köpa den nya 4e upplagan. Den tredje upplagan av boken finns i en reviderad version där bland annat ett appendix om MIPS-assembler som tidigare endast fanns på den medföljande CD-skivan nu finns med i den tryckta boken.
Läsanvisningar
Läsanvisningar finns tillgängliga i Ping Pong.