Teoridelen av kursen
Examinationen av teoridelen sker kontinuerligt genom 4 st grupparbeten, 5 seminarier, 2 st övningspass samt 2 st duggor. Vid varje examinationstillfälle tilldelas man ett antal "procent" av typ basprocent eller bonusprocent. Se sidan med kursinformation för detaljer om examinationskraven. För de ambitiösa studenterna finns också en fördjupningsuppgift och möjlighet att samla extra bonuspoäng genom att ge reflektioner på kursen.
Grupparbeten (4 st)
Grupparbetena genomförs i grupper om 3-5 studenter som bildas i samband med den föreläsning som hör till gruppuppgiften. Varje grupp får ett textmaterial att läsa som de delar upp mellan sig. Ett schemalagt grupptillfälle finns för varje grupparbete. Dessa tillfällen finns för att gruppen ska kunna arbeta strukturerat och med handledning tillgänglig. Varje gruppmedlem ska också presentera sitt inlästa matriel för övriga gruppmedlemmar under 5-10 minuter. Därefter ska gruppen innan utsatt deadline skapa en WiKi-sida som utgör en översikt av det utdelade textmaterialet. Denna WiKi-sida bedöms med avseende på såväl innehåll som framställning och kommer sedan att ingå som kursmateriel för övriga studenter. Observera att de schemalagda grupparbetstiderna är för de som skrivit upp sig för det aktuella grupparbetstillfället. Övriga ska ej närvara.
Seminarier (5 st)
Varje student ska ha gjort en semenariepresentation för att få godkänt på kursen. Det finns 5 st seminarietillfällen under kursens gång, så se till att du anmäler dig till det som passar bäst för dig. Det är "först till kvarn" som gäller, men det finns inga garantier att man får det tillfälle man önskar. Det är för att alla kursdeltagare måste spridas jämt över de seminarietillfällen som finns. Vid varje seminarie presenterar tre grupper om 2-3 studenter ett tilldelat ämne under max 20 minuter (tid för frågor ej inräknad). En kopia av presentationen ska dessutom finnas tillgänglig på en WiKi-sida för ändamålet senast då seminariet inleds. Presentationen bedöms med avseende på sakinnehåll, upplägg, muntlig framställning och hantering av frågor. Saker som diskuteras på ett seminarie kan komma på duggor och övningsuppgifter, det är därför viktigt att så många som möjligt deltar även om man inte presenterar något vid just det tillfället.
Vid varje seminarietillfälle kommer en dataprojektor att finnas tillgänglig för studenter som har en datorbaserad presentation. Det kommer även att finnas en dator tillgänglig för studenter utan bärbar dator som har sin presentation tillgänglig på ett USB-minne.
Anmälan till seminariepresentationer görs på en lista som kommer att finnas tillgänglig på föreläsningar och seminarier.
Ämnen samt läsanvisningar till varje seminarium finns på den interna delen av kurshemsidan.
Övningspass (2 st)
Övningspass genomförs i klassrumsstora grupper. I samband med att övningspasset inleds måste du lämna in dina lösningar av de specificerade övningsuppgifterna och sedan vara beredd att på anmodan redovisa din lösning på tavla. Examinationen är individuell och baseras på hur många av de utdelade uppgifterna som man har försökt lösa. Det innebär att även inkorrekta lösningar ger poäng om det verkar som om man i alla fall har gjort ett rimligt försök. Mera information om det exakta genomförandet finns i anslutning till uppgifterna på den interna delen av kurshemsidan.
Duggor (2 st)
De skriftliga duggorna genomförs under ett 120-minuterspass. Studenter som kommer mer än 15 minuter sent släpps inte in i salen där duggan skrivs, och man måste sitta kvar i minst 30 minuter innan man får lämna salen. Examinationen är individuell och baseras på resultatet på duggan.
Om man endast skriver en dugga får man tillgodoräkna sig denna för basprocent. Skriver man bägge så ger en av dem basprocent och den andra bonusprocent. Vilken som används för vilken typ av procent bestäms av vilket som blir mest gynnsamt för studenten.
Fördjupningsuppgift (1 st)
Detta examinationsmoment är endast aktuellt för studenter som vill ha överbetyg.
Studenterna väljer själv ut ett ämne inom vilket de vill fördjupa sig och meddelar läraren detta senast den 24/11. Varje grupp skriver en rapport som lämnas in senast den 17/12 16:00 och förbereder en muntlig presentation på 20 minuter till den 20/12. Fördjupningsuppgiften bedöms med avseende på rapportens upplägg, innehåll och språk samt presentationens sakinnehåll, upplägg och muntliga framställning. En grupp är 2 studenter, om udda antal studenter vill genomföra detta examinationsmoment tillåts exakt en grupp med 3 studenter. Grupper bildas genom att fylla i en lista som kommer att finnas på föreläsningar och seminarier. Inget kompletteringstillfälle erbjuds.
För att få överbetyg (=5) i kursen krävs minst 15 bonusprocent på fördjupningsuppgiften utöver de absoluta procentgränserna.
Närmare information om genomförandet av fördjupningsuppgiften ges under kursens gång tilld de som anmält sig.
Reflektioner (10 st)
Detta examinationsmoment är endast aktuellt för studenter som vill ha överbetyg.
I en reflektion ska du kort reflektera över ett moment i kursen, t.ex. en föreläsning eller ett seminarium. Tanken är att föreläsaren genom reflektionerna ska få en uppfattning om vad som varit intressant och huruvida du som student har förstått och tagit till dig informationen som presenterats. Det är naturligtvis också ett utmärkt tillfälle för dig som student att ge återkoppling på kursinnehållet och föreläsarens presentation. Kom ihåg att vara konstruktiv, både om du ger beröm eller kritik. En reflektion bör svara på frågor som:
- Vad handlade föreläsningen om? Ge en kort sammanfattning!
- Var det något som var särskilt intressant?
- I så fall: vad och varför?
- Om inte: varför inte?
- Var det något som var otydligt eller oklart?
- I så fall: vad och varför?
- Om inte: varför inte?
- Vad var det viktigaste du lärde dig, och varför?
Reflektionerna bedöms med 0-4 bonusprocent beroende på hur sakliga och konstruktiva de är. Max 10 st reflektioner räknas in i din bonuspoäng (de 10 första). Deadline för en reflektion är klockan 16:00 arbetsdagen efter kursmomentet du reflekterar över.
Reflektioner görs genom ett webbaserat gränssnitt. Observera att när deadlinen för ett reflektionstillfälle passerat går det inte att skicka in en reflektion längre.