Grupparbete
Tillbaka till kursens huvudsida
Kursens inlämningsuppgift består av att genomföra ett projektarbete i grupper om tre till fem personer och redovisa detta i en skriftlig rapport och en kort muntlig presentation.
Syfte
Syftet med denna uppgift är att ni ska få övning i och erfarenheter av att sätta er in i ett arbetssammanhang genom att observera och intervjua de som arbetar där och som är (presumtiva) användare av IT-stödet. Ni ska också kunna analysera ett IT-stöd med avseende på dess användbarhet i den specifika arbetssituationen samt kunna identifiera viktigare användbarhetsproblem.
I uppgiften ingår att hitta en lämplig arbetsplats/arbetssituation, helst genom att utnyttja egna kontakter eller erfarenheter. Har ni svårt med detta kan vi hjälpa till med råd. Se till att ni inte greppar över en för stor uppgift!!
Innehåll
Det finns två typer av inlämningsuppgift att välja bland:
- Typ 1: Analys-omdesign
Granskning av ett befintligt IT-system som används i samband med någon typ av arbete. Ni ska göra en utvärdering av systemets användbarhet samt skissa på förslag till omdesign för att lösa de problem ni identifierat i utvärderingen.
- Typ 2: Analys-design-testning
-
Utveckling av en mindre prototyp av ett nytt IT-stöd för en viss arbetssituation. IT-stödet ska lösa ett befintligt problem i arbetssituationen. Ni gör först en beskrivning av arbetssammanhanget och sedan genomför ni ett mindre designprojekt, för att få fram en prototyp till ett nytt IT-stöd. Det är viktigt att ni här också gör en enklare utvärdering av er prototyp, tillsammans med de riktiga användarna.
Oavsett vilken uppgift ni väljer ska ni fokusera på användbarhet, gränssnittets utformning samt nyttan av IT-stödet för verksamheten och för användarna.
Specifikation
Ni ska specificera er uppgift och stämma av er specifikation med handledarna innan ni drar igång arbetet. Skicka ett e-mail till Niklas Johansson där ni redovisar 1) namn på gruppens medlemmar och 2) kort specificerar uppgiften (några rader) samt 3) var den ska utföras och 4) om ni har klart med kontaktpersoner där.
Handledning
Information om uppgiften ges vid särskilt introduktionstillfälle enligt schemat. Handledning sker sedan vid schemalagda tillfällen. Observera att ni bör ha kommit igång med uppgiften vid handledningstillfället.
Redovisning
Redovisning av grupparbetet sker på två sätt. En skriftlig rapport och en kortare muntlig presentation för lärare och klasskamrater.
- Skriftlig rapport
-
Rapporten bör vara på 10-20 sidor och innehålla bla:
Uppgift av typ 1:
- Kort beskrivning av den arbetssituation ni valt och vilken typ av IT-stöd/tillämpning det handlar om.
- En beskrivning av aktuella användargrupper och arbetsuppgifter.
- En beskrivning av användbarhetsutvärderingen - metod, genomförande, resultat. Ni ska välja en metod som kräver medverkan av riktiga användare. Det räcker alltså inte med att göra en heuristisk utvärdering.
- Problembeskrivning -beskrivning av de användbarhetsproblem ni har identifierat i systemet - relaterat till de verkliga användarna och den verkliga användningen. Om ni har använt generella designriktlinjer som underlag i utvärderingen ska ni redogöra för varför en viss designlösning bryter mot en riktlinje och varför det är ett problem i just detta sammanhang.
- Beskrivning av målen för förbättringar av IT-stödet.
- Skisser till nya designlösningar. Beskrivning av vilka problem dessa löser och hur.
- Diskussion och reflektion (se nedan).
- Referenser
Uppgift av typ 2:
- Kort beskrivning av verksamhetsområdet.
- Kartläggning av verksamheten, användarna och deras arbete. Beskriv metod, genomförande och resultat i termer av beskrivningar av de olika användargrupperna och deras arbetsuppgifter.
- Problembeskrivning - vilka är de specifika problemen som ni tänker lösa med hjälp av ett nytt IT-stöd.
- En beskrivning av hur ni tog fram prototypen - beskriv metod för och genomförande av designprocessen.
- Detaljerad beskrivning av prototypen.
- En beskrivning av utvärdering av prototypen ur ett användbarhetsperspektiv - metod, genomförande och resultat. Ni ska välja en metod som kräver medverkan av riktiga användare. Det räcker alltså inte med att göra en heuristisk utvärdering.
- Diskussion och reflektion (se nedan).
- Referenser
Oavsett vilken uppgift ni väljer ska ni avsluta rapporten med en diskussion och reflektion över det ni gjort. Vad har gått bra/dåligt? Varför? Vad har varit svårigheter på vägen? Vilka problem har ni stött på? Vilken information har ni fått in och vilken information har ni saknat? Varför har ni valt just de metoder ni valt? Vilka svagheter/styrkor har dessa metoder? Hur skulle man behöva komplettera dem?
Vid vår bedömning av ert arbete kommer vi att speciellt titta på omfattningen och djupet av er skriftliga redovisning, hur genomtänkta era val av metoder och designbeslut är, samt omfattning och djup av diskussionsdelen. Tänk på att det sällan finns några rätt eller fel svar i den här typen av arbete, utan bedömningen handlar mera om i hur stor utsträckning ni tillgodogjort er de teorier, ansatser och metoder som presenteras och kan tillämpa dem i praktiken. Samt att ni kan redogöra för varför ni valt de metoder ni gjort, och reflektera över deras svagheter/styrkor och de problem som alltid uppstår när man försöker bygga IT-system i praktiken.
Inlämning av den skriftliga rapporten görs i pappersform eller digitalt. Deadline enligt schemat. Skicka in rapporten elektroniskt till Niklas Johansson, (niklas.johansson@it.uu.se). Skicka som pdf/rtf/doc, alternativt ange en länk till var presentationen finns att hämta. Pappersbaserade rapporter kan lämnas i Niklas Johanssons postfack på MDI-avdelningen
- Muntlig presentation
Den muntliga redovisningen av inlämningsuppgiften sker under en schemalagd dag enligt schemat. Ni ska då kort muntligt och med illustrationer beskriva vad ni gjort. Då alla grupper ska redovisa sitt arbete blir tiden mycket kort per grupp, c:a 10 minuter! Koncentrera er på det viktiga: vad ni gjort, varför ni valt dessa metoder, vad ni sett och kommit fram till, motivera detta ordentligt. Alla detaljer i vad ni sett och i resultaten hinner ni inte med, ta det viktigaste. Alla i gruppen skall delta i presentationen. En projektor kommer att finnas på plats. Behöver ni andra hjälpmedel, en dator etc., så säg till i förväg. Normalt finns ingen fast Internet-anslutning i salarna. Obligatorisk närvaro.
- Redovisning av arbetsinsats
-
Som en del av redovisningen ska ni också redovisa er arbetsinsats. Detta skall göras som del i eller bilaga till rapporten. Lämpligen i form av en matris, där ni beskriver era olika arbetsmoment samt vilka personer som arbetet med dessa och deras insats i timmar (per individ). Ni intygar där också att lämnade uppgifter är sanna. Grupparbetet är tänkt att omfatta c:a 1 poäng av kursen. Den totala tidsåtgången, inklusive allt, planering, genomförande, rapportskrivning, presentation etc., bör därför uppgå till c:a 40 timmar per person.
Exempel på redovisning:
Person 1 Person 2 etc... Totalt Moment 1 X tim Y tim etc... Moment 2 etc... Totalt Summa:
Resurser
Ni ska välja ut och beskriva de metoder ni använder för användaranalys, arbetsuppgiftsanalys, design och utvärdering. Förutom kursboken finns ett antal resurser i form av websajter och böcker för metoder som kan vara lämpliga att använda.
- Länkar
-
- http://www.upassoc.org/usability_resources/guidelines_and_methods/index.html - Här finns länkar till diverse olika metoder för olika steg i processen, samt style guides och guidelines.
- http://www.acsd.se
- Tips för hur man gör användarprofiler, personas och HTA-analyser finns på
- Böcker/rapporter
-
- Beyer, H. and Holtzblatt, K. (1998). Contextual Design - Defining Customer-Centered Systems - Beskriver de olika stegen i contextual design ingående. Den omfattar de flesta stegen i processen, dvs från analys till design och utvärdering. Finns att låna från MDI-avdelningen i begränsad upplaga.
- Cooper, A., (2003). About face 2.0 : the essentials of interaction design - Beskriver personas och scenarios. Finns att låna på Ekonomikum. Man kan också läsa lite om personas och scenarios på http://www.cooper.com och specifikt på http://www.cooper.com/articles/art_goal_directed_design.htm
- Fossum, P. (1996). Metoder för att hitta användbarhetsproblem hos datorsystem. SISU-96-20 - Innehåller en lättöverskådlig sammanställning av olika utvärderingsmetoder. Kan beställas från http://www.lib.kth.se/SB/ mot en smärre summa pengar. Själva rapporten finns under länken Rapportarkiv - SITI-SISU.
- Löwgren, J. Stolterman, E. (1998). Design av informationsteknik - materialet utan egenskaper - Beskriver design och designmetoder. Finns att låna på Beurlingbiblioteket.
- Mayhew, D. J. (1999), The Usability Engineering Lifecycle - Beskriver t ex metoder för att göra användar- och arbetsuppgiftsanalys. Finns att låna på MDI-avdelningen i begränsad upplaga.
Lycka till!!