Projektrapport

Specifikt gällande projektrapporten

Aletta Nylén

Som en del av projektet skall ni tillsamman i projektgruppen skriva en projektrapport. Denna rapport är en övning i att skriva tekniska och vetenskapliga rapporter.

Relevans och syfte

Det är viktigt att ni tänker igenom rapportens syfte och målgrupp. Det är inte så enkelt att det finns ett enda rätt syfte med rapporten utan det beror helt och hållet på hur ert projekt ser ut och hur ni väljer att vinkla rapporten.

Exempel i spelkontext

Gruppens eget syfte är att lära sig mer om concurrency och väljer därför att göra ett spel. Detta syfte är dock inget som gör att någon utanför gruppen är intresserad av att läsa rapporten och ni behöver därför beskriva varför den är relevant för andra.

Om spelet är en nyimplentation av ett existerande spel (eller en modifierad version av ett existerande spel) kan det finnas olika aspekter som kan lyftas fram, t ex:

  • spelet är en concurrent implementation av något som tidigare vara sekvensiellt. Här kan man fokusera rapporten kring för- och nackdelar med concurrency i detta kontext.
  • spelet innehåller features ( ex multiplayer) som inte fanns i det gamla spelet. Rapporten kan fokuseras på implementation av dessa och hur concurrency hjälper eller stjälper.
  • implementations görs i ett nytt (concurrent) språk och rapporten fokuserar på hur väl språket lämpar sig för denna tillämpning.

Målgrupp och nivå

Eftersom denna rapport behandlar teknik på en nivå som inte kan förstås utan vissa datavetenskapliga förkunskaper är det vettigt att tänka att ni ska hålla en nivå som kan förstås av någon som har de kunskaper ni hade före kursen (dvs i januari).