PKD 10/11: Supplemental Instruction
På SI-sidan hittar du schemat för de olika grupperna och dessutom kommer materialet från SI-mötena att läggas upp här allt eftersom det delas ut. SI-ledare är Elias Castegren. Mejla gärna om du har frågor på materialet!
Material
Möte | Uppgifter | Lösningsförslag |
---|---|---|
1 | SI1.pdf | losning1.sml |
2 | SI2.pdf | losning2.sml |
3 | SI3.pdf | losning3.sml |
4 | SI4.pdf | losning4.sml |
5 | SI5.pdf | losning5.sml |
6 | SI6.pdf | losning6.pdf |
7 | SI7.pdf | losning7.sml |
8 | SI8.pdf | losning8.pdf |
9 | SI9.pdf | losning9.pdf |
10 | SI10.pdf | losning10.sml |
11 | SI11.pdf | - |
12 | SI12.pdf | - |
13 | SI13.pdf | losning13.sml |
14 | SI14.pdf | losning14.pdf |
Notera att materialet till SI-möte nummer 14 innehåller en sammanfattning av en stor del av kursen. Eftersom flera av dessa uppgifter liknar de som gavs i möte 11 och 12 kommer inga lösningsförslag finnas till dessa. Mejla om du har några frågor på möte 11 eller 12.
Schema
Möte | Tid | Datum | Lokal |
---|---|---|---|
15 | 13.15-15.00 | 15/4 | 1245 |
Det sista mötet kommer ägnas åt gamla tentor och SI-uppgifter och eventuella frågor om inlämningsuppgifterna.
Vad är SI?
Supplemental Instruction (SI), har funnits på Pollacksbacken sedan 1996 då vi för första gången erbjöd SI på de inledande mattekurserna på MatNat-programmet. Vi har fått mycket bra kritik från studenterna i de utvärderingar som gjorts och SI-verksamheten har därför spridit sig till datavetenskapliga programmet och flera av civilingenjösrprogrammen. Våren 2001 gjorde vi ett försök med SI på introduktionskurserna i programmering, detta gav mycket possitiv respons och vi har därför utökat SI-verksamheten på dessa kurser.
SI-programmet är öppet för alla studenter som vill förbättra sin förståelse av kursmaterialet. Som student får man en möjlighet att träffa andra studenter på kursen och jämföra anteckningar, diskutera viktiga begrepp och utveckla studiefärdigheter som behövs i kursen. SI-mötena är upplagda på ett sätt som stimulerar till en informell stämning. Studenterna utvecklar tillsammans förståelsen av kunskapen, både genom att de ställer frågor från olika perspektiv såväl som att tillföra och arbeta med olika lösningsförslag på materialet.
På SI-mötena kommer inte ny kunskap att presenteras utan innehållet på föreläsningen, anteckningar och det som finns i kursböckerna blir det man arbetar med. Studenterna bestämmer själva vad som ska tas upp, vad man fastnat på, eller vad som varit svårt. Tillsammans i gruppen arbetar man sig fram till svaren under ledning av en SI-ledare.
Vad är en SI-ledare?
SI-ledare är äldre studenter, beredda att dela med sig av vad de har lärt sig under sina år vid universitetet, om hur man studerar. De kan kursinnehållet bra och är intresserade av inlärningsfrågor. De kommer att följa med i kursen och närvara regelbundet vid laborationer och handledningstillfällen. På SI-mötena blir SI-ledaren en hjälp för gruppen i hur man angriper problem, hur man tänker och arbetar i ämnet.
SI-ledaren har valts ut av personal på programmen och har i samband med terminsstarten gått en utbildning i SI-metodiken. Denna utbildning innefattar bland annat träning i frågeteknik, hur man får grupper att sammarbeta och olika problemlösningsstrategier.
Vilka kurser erbjuder SI?
SI erbjuds som komplement till kurser som av erfarenhet visat sig vara svåra för studenterna. Det kan dels vara de första kurserna man stöter på som student vid universitetet, när man plötsligt måste ta ansvar själv för sina studier, men även kurser som dyker upp senare i utbildningen där ett nytt tankesätt introduceras. SI-möten erbjuds varje vecka under kursens gång.
Vad kan jag som student få ut av SI?
Har du någon gång önskat att du kunde få en större överblick av vad du läser, att förstå vad du vet? Du kan komma ganska nära det i SI. Om du deltar regelbundet visar undersökningar att du ökar dina chanser att klara av kursen, att du får högre betyg och bättre förståelse av kursinnehållet. Du har dessutom utvecklat ett effektivare sätt att bedriva dina studier på, något som kommer att påverka dina resultat i framtida kurser på ett positivt sätt. Du får också en möjlighet att testa dig själv innan föreläsaren gör det, så att du, när du kommer till tentamen, är beredd.