Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

PKD 10/11: Sammanställning av mittkursvärdering

63 studenter svarade.

Lärarnas kommentarer är skrivna med kursiv stil. Kommentarer som lades till efter att denna sida skapades är skrivna med fet och kursiv stil.

Vad är bra?

Många svar (minst 5)

  • Föreläsaren/föreläsningarna
  • Laborationer/uppgifter varje vecka
  • OH-bilder
  • Kursupplägget

Flera svar (2-4)

  • Assistenter (duktiga, snälla, hjälpsamma och snabba)
  • Lagom tempo
  • Lagom svårighet

Enstaka svar (1)

  • Förtydligande exempel på föreläsningarna
  • Lektionerna
  • Fungerar bra för nybörjare
  • SI

Vad kan förbättras?

Många svar (minst 5)

  • Fler exempel på föreläsningarna. Kommentar: Föreläsningarna innehåller redan mycket exempel. Fler exampel skulle kräva mer undervisningstid. Inte möjligt att ändra i år i alla fall.
  • Fler labbar och lektioner. Kommentar: På försök kommer vi att lägga in extra handledning under vecka 49

Flera svar (2-4)

  • (Frivilliga) extra uppgifter. Kommentar: Detta finns på SI-lektionerna. Titta också på Johannes Åmans gruppsida. Det finns också på Pierres OH-bilder.
  • Lättare att få kontakt med assistenterna. Kommentar: Johannes Åman, Jonatan Lindén och Lars Melander har egna kontor och finns här i princip varje dag. Karl Sundequist Blomdahl och Peter Jägare har skrivit på gruppsidorna hur man får tag på dem. E-post finns alltid.
  • Tydligare förklaringar på föreläsningarna. Kommentar: Fråga mer om ni inte förstår!
  • Tydligare laborationsinstruktioner. Kommentar: Kontakta gärna Lars-Henrik Eriksson eller Pierre Flener och tala om vad som borde vara tydligare.
  • Bättre kommunikation mellan assistenterna. Kommentar: Vi har uppmanat assistenterna att samordna bättre vid rättning av uppgifter.
  • Laborationer svårare än föreläsningsexempel. Kommentar: Det finns inte tid att gå igenom komplicerade exempel utom i undantagsfall. Det är också meningen att man skall få tänka efter när man gör labbarna.

Enstaka svar (1)

  • Fler färger i LHEs OH-bilder. Kommentar: Lars-Henrik skall fundera på det.
  • PFs inluppar på svenska. Kommentar: Pierre uttrycker sig bättre på engelska och ni kommer ändå förr eller senare att få använda engelskt kursmaterial. Ni får i alla fall lämna in svaren på svenska!
  • Tydligare information om vem ska föreläsa. Kommentar: Vi har lagt till det i föreläsningsplanen.
  • Använda mikrofonen. Kommentar: Ok...
  • Assistenter ska inte kräva programmeringsförkunskaper. Kommentar: Nej, de skall de inte! Meddela Lars-Henrik Eriksson om du tycker att någon gör det.
  • Mindre vaga assistenter. Kommentar: Svårt att veta precis vad som avses men assistenterna kan uppfattas som vaga när ni ber om hjälp med en uppgift eftersom de inte får tala om lösningen för er -- den måste ni hitta själva.
  • För mycket text på OH-bilderna: mer bilder. Kommentarer: Mycket jobb att göra om OH-bilderna -- kanske till ett annat år. Tänk på att Pierre har länkar till animeringar av algoritmer på föreläsningssidan.
  • Dela 4-timmars labb i två 2-timmars labb på olika dagar. Kommentar: Vi tror att det är bättre att ha ett koncentrerat labbpass, men vi skall på försök ha extra handledningstillfällen andra dagar.
  • Labb och lektion inte på samma dag. Kommentar: Vi vill gärna ha gått igenom föregående uppgift före handledningstillfället för nästa. Det är svårt att klara om de ligger på olika dagar om samtidigt studenterna skall ha tillräckligt med tid att lösa uppgifterna och assistenterna tillräckligt med tid att rätta.
  • CM. Kommentar: Kontakta gärna Lars-Henrik Eriksson och tala om vad du vill förbättra.
  • Mer information om hur SML installeras hemma. Kommentar: Det är svårt att ge detaljerade anvisningar eftersom det finns så många olika möjligheter.
  • Undvika onödiga laborationsuppgifter. Kommentar: Om man kan programmera tidigare är laborationsuppgifterna möjligen onödiga, men vi kan inte göra en tillförlitlig bedömning av vilka som skulle kunna klara kursen utan att göra labbarna.
  • Mindre tråkiga föreläsningar. Kommentar: Vi försöker förbättra föreläsningarna, men det är svårt att hela tiden engagera alla studenter med olika förutsättningar och intressen.
  • Mindre redundanta föreläsningar. Kommentar: Det är avsiktligt som förleläsningarna innehåller en del repetition.
  • Kortare föreläsningar. Kommentar: Föreläsningarna är alltid 2x45 minuter på universitetet. Möjligen kunde man dela de två måndagsföreläsningarna på olika dagar nästa år ifall det är ett starkt önskemål.
  • PF och LHE i samma föreläsning. Kommentar: Det skulle vara svårt att planera och innebära mycket extra arbete för oss.
  • Köpta böcker som används. Kommentar: När det gäller Introduction to Programming using SML har vi sagt att boken är en brevidläsnings/referensbok. För algoritmböckerna finns läsanvisningar på föreläsningssidan.
  • Lösningar till uppgifter i SML boken. Kommentar: Det är ganska mycket arbete att göra lösningar, så det blir i alla fall inte i år.
  • Algoritmer och datastrukturer endast i period 3. Kommentar: Det är avsiktligt som programmering går parallellt med algoritmer och datastrukturer för att båda delarna kan dra nytta av vad som lärs ut i den andra delen.

Uppdaterad  2010-12-10 18:02:23 av Lars-Henrik Eriksson.