PKD 11/12: Supplemental Instruction
Här hittar du schemat för de olika grupperna och dessutom kommer materialet från SI-mötena att läggas upp här allt eftersom det delas ut. SI-ledare är Elias Castegren och Kristiina Ausmees. Mejla gärna om du har frågor på materialet eller har önskemål på vad du vill ska tas upp (inled gärna ämnesraden i mejlet med "[PKD]")!
Schema
Möte | Tema | Tid | Datum | Lokal | Uppgifter | Lösningsförslag |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Grundläggande ML | 08.15-10.00 | 3/11 | 1145/1146 | SI1.pdf | losning1.sml |
2 | Matchning och rekursion | 15.15-17.00 | 9/11 | 1146/1245 | SI2.pdf | losning2.sml |
3 | Listor och funktionsspecar | 13.15-15.00 | 17/11 | 1145/1146 | SI3.pdf | losning3.sml |
4 | Iteration och datatyper | 13.15-15.00 | 23/11 | 1145/1146 | SI4.pdf | losning4.sml |
5 | Algoritmanalys | 08.15-10.00 | 29/11 | 1112/1113 | SI5.pdf | losning5.pdf |
6 | Master Theorem och träd | 10.15-12.00 | 7/12 | 1145/1146 | SI6.pdf | losning6.pdf |
7 | Självbalanserande sökträd | 13.15-15.00 | 16/12 | 1145/1146 | SI7.pdf | losning7.pdf |
8 | Repetition | 10.15-12.00 | 20/11 | 1145/1146 | SI8.pdf | <- Föreläsning |
9 | Stackar, köer och abstype | 15.15-17.00 | 23/1 | 1212/1213 | SI9.pdf | losning9.sml |
10 | I/O och heapar | 10.15-12.00 | 31/1 | 1212/1213 | SI10.pdf | losning10.pdf |
11 | Referenser och hashtabeller | 15.15-17.00 | 9/2 | 1212/1213 | SI11.pdf | losning11.pdf |
12 | Högre ordningens funktioner | 15.15-17.00 | 15/2 | 1212/1213 | SI12.pdf | losning12.sml |
13 | Grafalgoritmer och sortering | 13.15-15.00 | 21/2 | 1212/1213 | SI13.pdf | losning13.pdf |
14 | Repetition | 13.15-15.00 | 28/2 | 1212/1213 | SI14.pdf | losning14.pdf |
15 | Repetition | 10.15-12.00 | 5/3 | 1212/1213 | - | - |
16 | Repetition | 13.15-15.00 | 13/3 | 1212/1213 | - | - |
Repetitionsföreläsningar VT -12 |
---|
Tidskomplexitet.pdf |
Programmering.pdf |
Vad är SI?
SI står för "Supplemental Instruction" och är en undervisningsform som skiljer sig från vanliga föreläsningar och lektioner. Istället för att en lärare föreläser eller löser problem på tavlan så sitter studenterna i mindre grupper och löser ett antal givna uppgifter tillsammans, medan en SI-ledare går runt och svarar på frågor och diskuterar lösningar. Man kan se det som en slags seminariebaserad problemlösning i grupp.
På SI-mötena kommer ingen ny kunskap att presenteras utan tanken är att repetera kursmaterialet och förbereda för kommande uppgifter. Som student får man en möjlighet att träffa andra studenter på kursen och jämföra anteckningar, diskutera viktiga begrepp och utveckla studiefärdigheter som behövs i kursen. SI-mötena är upplagda på ett sätt som stimulerar till en informell stämning. Studenterna utvecklar tillsammans förståelsen av kunskapen, både genom att de ställer frågor från olika perspektiv såväl som att de kan diskutera olika lösningsförslag på materialet.
SI på Pollax
Supplemental Instruction (SI), har funnits på Pollacksbacken sedan 1996 då vi för första gången erbjöd SI på de inledande mattekurserna på MatNat-programmet. Vi har fått mycket bra kritik från studenterna i de utvärderingar som gjorts och SI-verksamheten har därför spridit sig till datavetenskapliga programmet och flera av civilingenjösrprogrammen. Våren 2001 gjorde vi ett försök med SI på introduktionskurserna i programmering, detta gav mycket possitiv respons och vi har därför utökat SI-verksamheten på dessa kurser.
Vad kan jag som student få ut av SI?
Har du någon gång önskat att du kunde få en större överblick av vad du läser, att förstå vad du vet? Du kan komma ganska nära det i SI. Om du deltar regelbundet visar undersökningar att du ökar dina chanser att klara av kursen, att du får högre betyg och bättre förståelse av kursinnehållet. Du har dessutom utvecklat ett effektivare sätt att bedriva dina studier på, något som kommer att påverka dina resultat i framtida kurser på ett positivt sätt. Du får också en möjlighet att testa dig själv innan föreläsaren gör det, så att du, när du kommer till tentamen, är beredd.