Studenttjänster/Uppgifter

Innehåll

Mål

Efter att du blivit godkänd på denna uppgift kommer du att känna till hur du:

  • loggar in i Studentportalen
  • vidarebefordrar e-post som skickas till din e-postadress vid Uppsala universitet till en privat e-postadress
  • hittar och prenumererar på ditt schema
  • bokar grupprum
  • kommer åt universitetets trådlösa internet.
  • Tittat på en frivillig enkät

Detta behöver du

För att genomföra uppgifterna behöver du ha tillgång till följande program:

  • Webbläsare.
  • Enkelt program för att skriva och redigera text (Notepad eller liknande).

Förberedelser

Innan du sätter igång med uppgifterna är det viktigt att du genomför följande förberedelser.

Information om studenttjänster

Öppna sidan med information om studenttjänster i ett nytt fönster eller i en ny flik i din webbläsare. Om du inte redan gjort det, börja med att läsa igenom denna sida. Gå sedan tillbaka till sidan vid behov när du löser uppgifterna nedan.

Förbered dokument för inlämning

Börja med att skapa en textfil du döper till abcd1234_studenttjanster.txt, där du ersätter abcd1234 med ditt användarnamn för studentkontot.

Klistra därefter in följande i textfilen:

OBS! Dokumentet skall vara en textfil (.txt) och inte .pdf, .docx, eller annat. Använd Notepad eller liknande verktyg!

e-post:

schema:

grupprum:

wi-fi:

enkät:

Denna lista kommer du använda för att fylla i svaren på deluppgifterna nedan, och när du är klar med uppgiften skall denna fil lämnas in i Studentportalen.

Uppgifter

Nu är du reda att lösa uppgifterna nedan.


Del 1: Vidarebefordra e-post

Det första du skall göra är att vidarebefordra all e-post som skickas till din studentadress (fornamn.efternamn.1234@student.uu.se) vid Uppsala universitet till din privata e-postadress du brukar använda. Detta är ytterst viktigt då information från Uppsala universitet endast skickas till din studentadress, till exempel information om inställda föreläsningar, kommande tentor och liknande.

Följ instruktionerna på infosidan för att göra detta.

När du är färdig med att vidarebefordra din studentadress, kopiera sökvägen i webbläsaren och klistra in den efter e-post: i textdokumentet.

Har du redan vidarebefordrat din e-post navigerar du till vidarebefordringssidan och kopierar och därefter direkt kopierar sökvägen i webbläsaren för att klistra in den efter e-post: i textdokumentet.


Del 2: Prenumerera på schemat

I Studentportalen kan du hitta ditt schema som innehåller samtilga kurser du är registrerad på. I detta steg skall du skapa en URL för prenumeration på ditt schema. Information om detta hittar du på modulens infosida.

Du skall exportera ditt schema till iCal-format. Kopiera den URL som genereras (se bild nedan vilken URL som menas) och klistra in efter schema: i textdokumentet.

URL för prenumeration av schema


Del 3: Boka grupprum

Vid bokning av grupprum är det vissa förbestämda värden som skall matas in för att kunna utföra sökning och bokning av lediga grupprum — ett av dessa är kundnumret.

Skriv ned vilket kundnummer som skall användas vid bokning av grupprum efter grupprum: i textdokumentet.


Del 4: Trådlöst internet (Wi-Fi)

Uppsala universitet tillhandahåller gratis trådlös internetuppkoppling. Det trådläsa nätet finns förutom i anslutning till de flesta av universitets lokaler även även på de flesta (om inte alla) studentnationer här i Uppsala. Det finns två olika trådlösa nätverk du kan kan koppla upp dig mot.

Efter wi-fi: i textdokumentet, skriv namnet på det trådlösa nätverk som kräver inloggning med Lösenord B.


Del 5: Nybörjarenkäten

Öppna enkäten på denna länk.
Den första frågesidan har en av dessa rubriker:

  • Informationskällor
  • Avslutande kommentarer
  • Bakgrundsinformation
  • Programval
  • Tankar kring lärande
  • Aktiviteter
  • Om studier och lärande

Fyll i ämnet (rubriken) för den första frågesidan i enkäten efter enkät: i textdokumentet.

Notera att det är frivilligt att fylla i enkäten. Att fylla i den är dock till stor hjälp för Uppsala universitet


Slutgiltigt dokument

I textfilen skall du nu ha svar till frågorna på del 1 till del 5.

Lämna in

Kontrollera att textfilen heter abcd1234_studenttjanster.txt där du ersätter abcd1234 med användarnamnet för ditt studentkonto. Ladda därefter upp filen i Studentportalen.