Under projektet får du möjligheten att utforska alla delar av Blooms kognitiva
domän. För högre betyg måste du uppvisa högre ordningens tänkande (Analyze,
Evaluate och Create).
Projektet bedöms:
främst utifrån hur väl projektet relaterar till kursens lärandemål med
särskilt vikt vid concurrency (samtidighet)
inte utifrån hur väl slutresultatet uppfyller det ursprungliga
projektförslaget
löpande efter hur uppsatta delmål uppnås.
Individer bedöms:
främst utifrån hur väl individen uppvisar förståelse för kursens
lärandemål och hur de relaterar till projektet, särskild vikt läggs vid
concurrency (samtidighet)
utifrån hur väl individen i detalj kan redogöra för sitt eget bidrag till
projektet
även utifrån sin övergripande förståelse och förmåga att redogöra för
projektet som helhet.
Exempel
Följande exempel syftar till att visa skillnader i resonemang för högre betyg.
Designval
Ni har bestämt er förr att använda en viss lösningsmetod/algoritm.
Betyg 3
Ni berättar om metoden ni valt och motiverar ert val (t ex. “den var lätt att
implementera”, “den löser vårt problem”, “vi kände till metoden sedan förut”).
Betyg 4
Ni motiverar ert designbeslut genom att redogöra för metodens lämplighet i er
implementation (t ex. “i vår implementation behövs en lösning som
tillhandahåller X vilket metod A gör”).
Betyg 4,5
Ni jämför med andra metoder och deras lämplighet (t ex. “metod B
tillhandahåller också X men är inte lika effektiv under förutsättning G”)
Betyg 5
Ni redogör även för konsekvenser av ert val och jämför med konsekvenser av
andra val (t ex. Genom att använda metod A hamnar vi i situation H där problem L
måste lösas. Om vi använt metod B skulle vi i stället hamnat i situation I med
problem M. Problem M är lättare att lösa än problem L, men vi anser att den
effektivitet vi uppnår genom att använda metod A är viktigare.”)
Fler exempel
Notera att exemplet ovan rör sig om just ett exempel och att ni inte skall
försöka uppfylla just detta exempel eller använda exemplet som en exakt mall.
Använd istället exemplet som inspiration och försök hitta så många tillfällen
som möjligt att uppvisa högre ordningens tänkande. Exempel på områden där du kan
försöka uppvisa högre ordningens tänkande:
Val av programmeringsspråk (fokus på concurrency).