Den automatiska framtiden
Vid institutionen för informationsteknologi bedrivs forskning om hur tekniska system effektivt och säkert kan automatiseras i olika sammanhang, men också om vad människans roll bör vara och hur vi behåller kontrollen över system som till stor del är automatiserade.
Medan en pilot i bästa fall har flera minuter på sig att reagera och lösa en nödsituation som uppstår på hög höjd har föraren av en bil eller lastbil snarare enstaka sekunder på sig för att undvika en allvarlig olycka på våra vägar. Att autopiloter har funnits länge inom flyget men ännu inte har slagit igenom för bilar är därför kanske inte så konstigt. För att automatiserade bilar ska bli verklighet ställs stora krav på tekniken, på de system som styr automationen, men också på utformningen av samspelet mellan människan och tekniken. Om en kritisk situation uppstår som ett automatiserat system inte kan lösa behöver det finnas en människa som förstår vad som håller på att hända och som är redo att överta kontrollen.
Vid institutionen för informationsteknologi utvecklas teknik och kunskap som möjliggör ökad automatisering av exempelvis lastbilar, industrirobotar och tågtrafik. I forskningsarbetet ingår utveckling och tillämpning av teorier och metoder såväl för att säkerställa att automatiseringen fungerar som för att förstå hur människan effektivt och säkert kan hantera automatiserade system.
Men även när de automatiserade och tekniska systemen fungerar som det är tänkt väcks en del andra frågor. Om föraren i framtidens bil i princip aldrig får köra själv utan bara förväntas knappa in en destination och trycka på start, hur ska föraren då kunna förväntas ta över i en kritisk situation och avstyra en olycka? Hur ska framtidens förarprov se ut om föraren bara har en roll i situationer som autopiloten inte kan hantera? För yrkesgrupper som piloter i passagerarflygplan och operatörer i kärnkraftverk ingår träning i simulatorer som en stor och central del för att säkerställa att kritiska situationer kan lösas på bästa sätt. Något liknande kanske vore rimligt för yrkeschaufförer, men hur skulle det se ut om regelbunden träning i simulator blev ett krav för alla personer med körkort?
Läs mer om vår forskning här
- Automatiserade system som agerar inom en viss tid kallas Realtidssystem.
- För att förstå hur människan hanterar automatiserade system se Användbarhet och IT-system (på engelska)